سفارش تبلیغ
صبا ویژن
از امام رضا علیه السلام پرسیده شد : آیا مردم می توانند پرسیدن از چیزی را که بدان نیاز دارند واگذارند؟ فرمود : نه . [یونس بن عبد الرحمان از برخی یارانش]
پیک راستان

برای خواندن مطالب قبلی به آرشیو مراجعه فرمایید                                                                                                                                                                                     برای بهتر شدن کیفیت ارائه مطالب لطفا در بعد از خواندن مطالب نظر بدهید

به نام حضرت دوست، او که زیباست و خالق زیباییهاست


در این قسمت می خواهم در مورد یکی از خالقان زیبایی در زمینه مو سیقی بگویم، او که آخرین باز مانده خاندان هنر موسیقی ایرانی (خاندان آقا علی اکبر فراهانی) بود، آری استاد احمد عبادی

 

1285-1371

استاد روح ا... خالقی در کتاب سر گذشت موسیقی در مورد استاد عبادی چنین گفته است: احمد عبادی در سال 1285 متولد شده ، او فرزند میرزاعبداله استاد بی بدیل تار و سه تار است. خانه میرزاعبداله کانون گرم و محفلی بی ریا برای اهل هنر بود و احمد عبادی هنگامی که بیش از هشت سال نداشت در این محفل با فرا گرفتن ضرب، به ترانه های ضربی مو سیقی آشنا شد. احمد شروع به نواختن سه تار کرد که سایه پدرش از سرش دور شد و وی از تعلیمات پدر محرروم گردید ولی چون آتش عشق موسیقی در دلش شعله ور بود نزد خواهران خود مولود و مولوک که از تعلیمات پدر برخوردار شده بودند ، اصول نوازندگی را آموخت و به جایی رسید که در سن هجده سالگی سازش شنید نی بود. احمد عبادی نه تنها از لحاظ موسیقی و ذوق و قریحه نوازندگی جانشین پدر میباشد بلکه از جهت حسن خلق و ادب و مهربانی بهترین یادگار میرزا عبداله است.خانه ی دلِ یاران از مهر و محبت وی آکنده است، هنگامی که انگشتانش روی پرده های سه تار به گردش در می آید و ناخن پُر قوتش آهنگ ساز را به گوش می رساند ، قلب آدمی در سینه می تپد و نغمه های دلپذیرش هزاران خاطرات شیرین را از جلوی دیدگان شنونده میگذراند که هیچ هنری را این همه تأ ثیر شگفت انگیز نیست

اما در مورد نحوه نوازندگی استاد عبادی باید گفت که سبکی کاملا متمایز نسبت به اساتید و گذشتگان خوی در نوازندگی دارد که ساخته و پرداخته ذوق هنری سرشار این بزرگ مرد موسیقی ایران میباشد. در نوازندگی سه تار میتوان به سبک استاد صبا و استاد یوسف فروتن و استاد عبادی اشاره کرد که سبک استاد عبادی متمایزتر از دیگر سبکها میباشد و این امر به آسانی قابل تشخیص است

 

 

سه تار ناصرالدین شاه و استاد عبادی

یکی از سه تارهایی که مورد علاقه استاد عبادی بود سه تار ناصرالدین شاه قاجار بود که برحسب تصادف به دست عبادی رسید و داستان جالبی دارد از این قرار که : در سفر دوم ناصرالدین شاه به اروپا ، یکی از ایرانیانی که به اروپا رفته بود و با خود سه تاری به فرانسه برده بود ، آن را با خود به ایران آورد و به یکی از نزدیکان خود بخشید . یکی از شاگردان میرزا عبدالله فرزند خوانده کسی بود که سه تار را از ناصرالدین شاه دریافت کرده بود. وی آموختن سه تار را نزد میرزا عبدالله شروع کرد ولی بعد از مدتی دنباله تعلیم را رها کرد . در حدود چهل سال پیش هنگامی که وی صاحب نوه و نتیجه شده بود و گرد پیری بر سر ورویش نشسته بود . پیچ رادیو را باز کرد و صدای سه تار عبادی را شنید . وی که بیاد استادش میرزا عبدالله می افتد به دامادش می گوید : من هنگامی که سه تار این نوازنده را از رادیو میشنوم بیاد استاد بزرگوارم میرزا عبدالله می افتم . داماد او که با عبادی آشنا بود خنده ای می کند و می گوید : اتفاقا نوازنده ای که صدای ساز او را می شنوید پسر میرزا عبدالله است . این شاگرد سابق سه تار می گوید : سه تاری دارم که میل دارم این سه تار را بیاد درسهایی که از میرزا عبدالله آموخته ام به پسرش هدیه کنم . وقتی این سه تار بدست عبادی رسید ، پس از مرمت سیم و پرده های آن به نواختن آن مشغول شد . عبادی در این مورد می گفت : پیش از آنکه زخمه بر سیم آن سه تار بزنم ، مدتی به فکر فرو می روم و از بازیهای تقدیر و روزگار تعجب می کنم که چگونه این ساز نفیس بعد از این مدت طولانی بدست من رسید

 

احمد عبادی – حسین ملک

دو نفر کم ، سه نفر زیاد!

            احمد عبادی گفته: « یکبار از طرف هنرهای زیبا ، با حسین ملک به پاریس ، برای شرکت در کنگره موسیقی بین المللی ، دعوت شدیم . در این کنگره هنرمندانی از اکثر کشورهای دنیا شرکت کرده بودند . تماشا گران بقدری زیاد بودند که من واقعا دچار وحشت شده بودم و فکر میکردم چگونه صدای سه تار من به گوش این جمعیت چند هزار نفری خواهد رسید . حتی شب قبل از اجرا به ملک گفتم : بهتر است آبروی خود را نبریم و از زدن سه تار منصرف شویم . چون به هیچ وجه فکر نمی کردم ، این ساز کوچک من بتواند مورد توجه قرار گیرد و در همان حال بیاد حرف پدرم افتادم که می گفت : دو نفر برای شنیدن سه تار کم است و سه نفر زیاد . به هر حال برنامه من شروع شد و من سه تار زدم . در تمام مدت اجرا ، نفس از کسی برنمی آمد . وقتی کنسرت بپایان رسید چند بار به درخواست مردم ، برنامه من تکرار شد و بعد تماشاگران به صحنه ریختند که از من امضا بگیرند . این موضوع، اشک به چشمان من آورد و به این فکر افتادم که چرا مسئولان امور توجه ندارند که این ساز دارد کمکم از بین میرود و هیچ اقدام جدی برای حفظ آن صورت نمی گیرد.»

 

چهره های موسیقی ایران تالیف شاپور بهروزی

 

خوشا به سعادت عبادی!

             جد آقای عبادی ، علی اکبر خان فراهانی است او عادت داشت بعد از نماز صبح ، سوره یاسین را با صوت خوش بخواند . در مورد خصوصیات علی اکبر خان خاطره ای است و آن این است که شبی در همسایگی شان مشاجره ای پیش آید و او بعد از نماز صبح عوض اینکه سوره یاسین را بخواند تار را برمیدارد و ساز می زند . مردم شنیدند که استاد سوره یاسین را با تار می زند و همان شب هم ایشان رحلت می کند . باید راهی پیدا کرد بسوی خالق هنر ، وقتی استاد عبادی نماز می خواند و قنوت می گرفت ، حالت روحانی خاصی داشت . این حالت استاد چنان در من اثر کرد که من پرسیدم و ایشان جواب دادند که از خداوند می خواهم به اهل هنر کمال و تکامل ببخشد . واقعا خوشا به سعادت عبادی!

 

ماهنامه روزگار وصل اردیبهشت 73 شماره 5 مصاحبه با علی تجویدی

 

روحش شاد

آقا علی اکبر خان فراهانی جد پدری استاد عبادی 

میرزا عبدالله فراهانی پدر استاد عبادی

 

استاد علی اکبر خان شهنازی فرزند آقا حسین قلی فرزند آقا علی اکبر خان فراهانی /پسر عموی استاد عبادی/

 

 

مرحوم عبادی در کنسرتی که به سرپرستی فرامرز پایور و آهنگسازی خودشان قطعاتی را در ماهور اجرا کردند..


 

استاد عبادی در این اجرا ایستاده ساز زده اند


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط سیدمحمدعلی میرآقازاده حسینی 85/3/20:: 3:19 صبح     |     () نظر